Oma kokemukseni korvaushoidosta on aika huono. Odotin siltä paljon, mutta en ollutkaan ilmeisesti siihen valmis. Olen ollut kahdesti korvaushoidossa. Ensimmäisellä kerralla sain mahdolisuuden puolentoista kuukauden mittaiseen korvaushoitoon. Annos aloitettiin pienestä määrästä ( 2mg) Subutexia ja nostettiin sitten 4mg. Sitä jatkettiin noin viikko ( en ihan tarkkaan muista aikoja koska siitä on yli kymmenen vuotta), jonka jälkeen annosta alettiin laskea pikkuhiljaa. Kaiken kaikkiaan korvaushoito kesti n. kuusi viikkoa. Sitten pitäisikin olla kuivilla. Tämän hoidon onnistumisprosentti on kuulemma nollan luokkaa. Myös minun onnistumiseni oli täysi nolla. Toisella kerralla pääsinkin siihen pidempään koraushoitoon, joka voi kestää jopa vuosia. Alkuhaastattelussa kerroin elämäntilanteestani ja käyttöhistoriastani. Lopputulos oli se, että minulla ei ole kovin vaikeaa huumeongelmaa ja minulle riittäisi todennäköisesti vain joidenkin kuukausien hoito, maksimissaan puoli vuotta. Tämän kuultuani olin aika pettynyt. Tuntui kuin ongelmaani vähäteltäisiin. Tiesin kuitenkin sisimmässäni ettei ongelmani ole kovin pieni. Ulkoinen olemus ja elämän jonkin asteinen hallinta antoivat heille sellaisen kuvan. Olin kuitenkin töissä käyvä eikä minulla ollut luottotiedoissa merkintää. Joten ei minulla voinut pahaa päihderiippuvuutakaan olla. Enhän asunut siltojen alla tai ollut vankilassa tms.  Aloitin siis hoidon ja kävin joka päivä töiden jälkeen hakemassa korvauslääkkeen ja antamassa seulan sekä näyttämässä käsivarteni. Eihän se hyvin mennyt... Lähes joka päivä oheiskäytin. Hoitajatkin sanoivat jossain kohtaa, ettei minun hoito sujunutkaan odotusten mukaisesti. Parin kuukauden jälkeen, kun minulla oli ollut ekan kerran huumeseulat puhtaat viikon ajan sain siirron terveyskeskukseen. Hakisin siis jatkossa lääkkeeni terveyskeskuksesta omasta kotikaupungistani, läheltä kotiani. Ei siis tarvitsisi lähteä toiseen kaupunkiin joka päivä hakemaan lääkettäni. Helpottaisi siis paljon juoksemista. Terveyskeskuslääkärini antoi minulle ehdot, että kolme retkahdusta sallitaan, jos tulee enemmän niin korvaushoito loppuisi siihen. No, eihän se sitten enää kauaa kestänytkään... Enhän ollut saanut vielä edes kotilääkkeitäkään yhdeksikään päiväksi. Kotilääkkeisiin vaaditaan kuukauden puhtaat seulat ja tietysti piikittämättömät käsivarret. Niitä voi kerätä maksimissaan viikoksi, jolloin käydään klinikalla enää vain kerran viikossa. Näin siis loppui minun korvaushoitoni. Henkilön jolla ei ollut pahaa ongelmaa. Henkilön jonka piti saada lomalääkkeet lähes heti. Henkilön joka ei tarvitse korvaushoitoa kuin muutaman kuukauden. No, enhän minä siellä ollutkaan kuin muutaman kuukauden ;) Tämän jälkeen en olekaan enää hakenut apua päihdeongelmaani. Ei sitä tunnu oikein saavan. Tai sitten en vain pysty ja kykene noudattamaan heidän vaatimuksiaan. Ihmettelen vain miten muut siihen pystyvät? Olenko ainut ketä siellä retkahteli? Olen kuullut kyllä toista... Näin kuitenkin minulle kävi. Nyt ostan sitten kamani niiltä jotka sielä pystyvät olemaan ja saavat lomalääkkeensä. Ilman retkahduksia? ( joopa joo). En tiedä miksi minut potkittiin niin helposti korvaushoidosta pois, kun moni muu saa siellä olla retkahduksista huolimatta. Ehkä en vain ollut odotusten mukainen? Sanoin kyllä siitä, etteivät odottaisi minulta niin paljoa vaan pitäisivät minua samalla viivalla muiden hoidossa olevien kanssa. Ihan kuin olisin jotenkin "parempi" kuin muut tai helpommin hoidettavissa. En ikinä ymmärtänyt sitä lokerointia. Pettynyt olin joka tapauksessa.

  Kävin eilen lääkärissä taas noiden jalkojen turvotusten takia. Oireita on nyt ollut joku kuukauden verran. Olen nyt pitänyt molemmissa jaloissa siteitä, etteivä ne pääsisi turpoamaan niin paljoa. Helpottavat kipuakin aika hyvin. Nyt sitten sain lähetteen jatkotutkimuksiin ja labroihin. Eilen ajattelin myös kokeilla jos nokittaisinkin taas subua niin elimistöni ei saisi sitä niin suuria määriä kuin sulattamalla. Josko se vaikka auttaisi noihin jalkoihin. Illalla sitten mittasin taas pohkeitani ja ilokseni huomasin, että turvotus oli laskenut lähes kokonaan! Muitakaan oireita ei ole juuri ollenkaan. Siis ei voi olla totta! Voiko siis todella olla, että subu aiheuttaa kaikki nämä oireet ja turvotukset? Täytyy siis jatkaa tätä kokeilua ja lopettaa se sulattelu. Niin ja tietysti koittaa pitää annos mahdollisimman pienenä. Nokittamisessa kun on se huono puoli, että annos kasvaa helposti, eikä vaikutus kestä niin pitkään kuin sulattaessa. Pitää yrittää vain pysyä tiukkana!